Stress, Burn-out en Overspannenheid Deel 3: Stress Preventie

Praktijk Holistica Blog www.praktijkholistica.nl

In deel 1 hebben we de effecten en gevolgen van stress, burn-out en overspannenheid besproken.  In deel 2, keken we naar het verschillen tussen reguliere zorg en holistische zorg gedurende de aanpak van stress en stressmanagement.  Hier, in deel 3 gaan we verschillende holistische strategieën en therapieën bespreken die overspannenheid en burn-out kunnen voorkomen, terwijl we in deel 4 gaan bespreken hoe je, als je toch overspannen of burned-out bent, op een holistische wijzen deze kunnen beheren en verminderen. 

 

“Voorkomen is beter dan genezing” -  de gouden regel van welzijn en gezond zijn.  Daarom is er een aantal wapens in je arsenaal tegen stress, die je kunt helpen met stressmanagement en meer ernstige gevolgen zoals burn-out en paniekaanvallen te voorkomen.  Door jezelf in lichamelijke, geestelijke en energetische balans te houden, zelfs wanneer dingen moeilijk zijn, kan je het meeste negatieve invloeden van stress bestrijden.  

 


Mindfulness & Meditatie


Praktijk Holistica Blog - Stress, Burn-out en Overspannenheid Deel 3: Stress Preventie

Mindfulness is geen techniek maar liever een vaardigheid die geweldig behulpzaam is momenteel bewust te worden van het huidig moment.  De zogenaamde “nu” – zonder om je eigen gevoelens, emoties, vrezen en onzekerheden erop af te drukken of te probeer veranderen.  Door bewust te zijn van een situatie, zonder vooroordeel of intentie krijg je een type objectiviteit die geweldig rustgevend kunt zijn.  Door “mindful” (met andere woorden bewust) te worden gedurende stressvolle situaties, kan je bijna onmiddellijk de stress gevoelens beheren en verminderen.

 

Meditatie sluit aan bij mindfulness maar gaat een stapje verder.  Gedurende meditatie, net als met mindfulness, wordt je bewust van het moment, maar op een meer formele wijzen.  In plaats van bewust te worden op een gegeven stressvolle moment, is meditatie een opzettelijke en voorbedachte oefening waarbij je tijd opzijzet om bewust te worden.  Er zijn een verscheidenheid verschillende meditatietechnieken die je kunt gebruiken (lees meer hier).  Experimenteer en probeer met ze en vind een die het best bij je past.  Misschien vind je dat zekere technieken beter is onder zekere omstandigheden, terwijl andere meer toepasselijk zijn voor andere situaties.

 


Reiki


Praktijk Holistica Blog - Stress, Burn-out en Overspannenheid Deel 3: Stress Preventie

 

Reiki is een vorm van energetische genezing (lees meer hier).  De reden waarom Reiki zo’n krachtige en effectieve vorm van ontspanning en genezing is, is omdat het, de chakra-systeem (en zo doende de fysische en energetische lichamen) balanceren waardoor enige ongemak, pijn en energetische blokken verwijderen worden.  Kortom, het herstel de natuurlijke energetische vloei binnen de materiële en esoterische lichamen, ondersteun en faciliteert balans op alle niveaus en bewerkstellig algehele genezing, ontspanning en relaxatie.


Goed voor Jezelf Zorgen


Praktijk Holistica Blog - Stress, Burn-out en Overspannenheid Deel 3: Stress Preventie

 

Dit betekent gewoon, gezond eten, minder drinken, stoppen met roken, meer bewegen, en ook soms gewoon ontspannen - neem regelmatig een pauze waarin je even helemaal niets of totaal iets anders doet. Want ook afwisseling van werktaken voorkomt stress.  Het betekent ook dat je jezelf eerste moet zetten.  Het is leuk als mensen je aardig vinden, maar niet als dat ten koste van jezelf gaat. Kom voor jezelf op en zeg nee als je iets niet wilt of kunt doen.  Trek ook tijdig aan de bel als je voelt dat de spanning te veel wordt. Daarnaast is het ook een goed idee om, om hulp te roepen van collega's, vrienden en familie of professionele hulpverleners vóórdat het te laat is en je je overweldigd voelt.


Kennis is Voorkomen


Praktijk Holistica Blog - Stress, Burn-out en Overspannenheid Deel 3: Stress Preventie

 

Identificeer wat je zwakkere punten zijn en in welke gebieden van je leven je meer vatbaar is voor stress.  Zo kunt je door middel van kennis meer stressbestendigheid krijgen en zo overspannenheid of burn-out voorkomen.  Als je uit-stress omdat je te veel druk ervaart en voelt dat je geen tijd hebben, kan een cursus in bijvoorbeeld time-management doen.  Zo leert je onder meer prioriteiten te stellen, 'nee' te zeggen, te delegeren en het goed plannen van je werkzaamheden, waardoor je minder vaak de druk van deadlines zult voelen.  


Minder Televisie en Meer Voor Jezelf


Praktijk Holistica Blog - Stress, Burn-out en Overspannenheid Deel 3: Stress Preventie

Tja… televisie.  Makkelijk om naar een harde, lange dag voor de tv te gaan floppen en af te schakelen.  Maar vaak veroorzaakt het meer stress zonder dat je het eens beseffen.  Hoeveel sensatie en negativiteit worden er niet getoond op de televisie?  Elke keer als je naar een nieuwsitem of journaal kijken wordt je overvloed met beelden van moord, brand, doodslag, ongelukken enzovoorts.  Of je wordt herinner dat je dit of dat moet kopen, dat je moet consumeren en nog consumeren en nog meer consumeren om gelukkig te zijn.  Je onderbewuste gaat hiermee aan het werk – gedurende en zelf na het laatst nieuws of advertentie is uitgezet – waardoor je een onnodige boel stress kunt ervaren waarvan je niet eens bewust is van de oorzaak ervan.  

 

Volg liever een cursus, lees een boek, ga wandelen, praat met vrienden, mediteren, maak een “grattitude journal” of succesdagboek, maak een planning voor een leuk dagje uit of een lekker weekend weg… Het is zo veel meer relaxend dan om je waardevolle tijd te verspil door naar een boel negativiteit op de “kasje” te kijken.

 



Wat als ik reeds overspannend zijn?  Of reeds burn-out hebt?  In deel 4 bespreken we hoe deze op een holistische wijzen beheren en verminderen kunnen worden.



Over Mij

Ik ben Lieze Boshoff, Transpersoonljke- en hypnotherapeut, en eigenaar van Praktijk Holistica. Ik behaalde een Bachelor in de Klinische Psychologie en een Master's in Neuropsychologie. Ik ben ook getraind in Diagnose en Interventie voor Klinische Psychologie, ontwikkelingsmodellen, hypnotherapie (Master), Reiki II, aromatherapie en reflexologie. U kunt meer hier over mij lezen.

 

Nadat ik mijn studie heb afgerond, werkte ik als promovendus en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar, door middel van een reeks van gebeurtenissen en ervaringen, ik mijn eerste liefde herontdekt - om mensen te helpen op de mentale, fysieke en spirituele niveau en dus echte en blijvende genezing en welzijn binnen het individu tot stand te brengen. Ik zeg herontdekt, omdat, zelfs als een eerstejaars student toen ik de pijnlijke reis van herstel van kanker die mijn moeder door ging ervaren, wou ik mijn eigen holistische genezing en welzijn praktijk starten, die gespecialiseerd in holistische en complementaire behandelingen die specifiek gericht zijn voor kankerpatiënten. Daarom heb ik besloten om eindelijk mijn dromen, mijn intuïtie en mijn hart na te streven, en zo werd Praktijk Holistica geboren.



Abonneer je op de Praktijk Holistica Blog Nieuwsbrief

* indicates required

Disclaimer:  This is a personal weblog. The opinions expressed here represent my own and not necessarily those of Praktijk Holistica. n addition, my thoughts and opinions change from time to time…I consider this a necessary consequence of having an open mind. This weblog is intended to provide a semi-permanent point in time, a snapshot and manifestation of the various opinions, thoughts, feelings and interpretations of experiences that are running around my brain at any given moment in time.  As such, any thoughts and opinions expressed within older posts may not be the same, nor maybe even similar, to those I may hold today. Oh, and by the way, I am not sponsored or paid by anyone for anything on here.